Referenties

“Willemijn is een hele prettige lerares. Ik vind het fijn dat we samen de lesinhoud bepalen. Er is niet alleen veel aandacht voor het verbeteren van de techniek, maar ook het lekker spelen staat centraal. Willemijn geeft hele concrete tips en oefeningen om de techniek te verbeteren en dat hoor je direct terug in het spelen!”

“Met haar professionele, constructieve en aanmoedigende houding heeft Willemijn mij geleerd dat muziek maken meer is dan een stuk spelen op een technisch correcte manier: muziek maken gaat ook om het overbrengen van een boodschap en een verhaal maken van het stuk. En vooral niet vergeten plezier te hebben in de muziek. Het resultaat is dat zelfs de meest alledaagse oefeningen met plezier omgetoverd worden tot muziek.”

“Ik ervaar de vioollessen bij Willemijn als inspirerend. De lessen zijn echt gericht op vioolspelen met plezier en het ontdekken van muzikale mogelijkheden. Ik vind het erg leuk dat Willemijn openstaat voor verschillende interpretaties van de muziek. Willemijn heeft ook veel kennis over de techniek van het vioolspelen en geeft hiervoor leerzame en leuke oefeningen mee.”

“Wekelijks rijd ik vanuit Lijnden naar Utrecht voor vioolles. Dat is voor mij echt de moeite waard. Door een slechte houding tijdens het vioolspelen, tobde ik al jaren met schouderklachten. Op de website van Willemijn las ik over de Alexandertechniek. Willemijn past de principes van de Alexandertechniek toe bij het vioolspelen. Mijn doel was een paar lessen bij haar te volgen, maar een houding veranderen, lukt niet in een paar lessen. Met heel veel geduld moet ik geautomatiseerde bewegingen afleren en nieuwe technieken aanleren. Willemijn kijkt goed naar mijn lichaamsbouw om gerichte aanwijzingen te kunnen geven.”

“De lessen bouwt Willemijn met veel inzicht nauwkeurig op. Tijdens de les wordt aandacht besteed aan diverse oefeningen. Daarnaast gaan we aan de slag met etudes. Willemijn laat mij nooit een etudeboek van voor naar achter doorwerken. Ze zoekt altijd etudes uit, die op dat moment relevant voor me zijn. Als kroon op het geheel werken we aan een mooi, interessant muziekstuk. Bij alles wat we doen staat de muzikaliteit centraal. Ook bij een etude gaan we altijd op zoek naar de muzikale lijnen. Ook praten we over de muziek, zodat ik beter leer om de muziek op eigen wijze te interpreteren: hoe heet het muziekstuk, wat betekent het, in welke tijd is het stuk geschreven, welke beelden roept de muziek op en hoe kun je die beelden vertalen naar de muziek.”